T-shirtens exakta historia är svår att berätta då ingen säkert vet hur det började. Det man säkert kan säga är att det idag är ett oerhört populärt plagg för både män och kvinnor, unga som gamla.
Under första världskriget bar europeiska soldater t-shirten som underskjorta. Amerikanerna bar vid den här tiden ofta ullkläder och då de kom i kontakt med de svalare t-shirtarna av bomull var succén given. Då plagget ser ut som ett stort T kom amerikanerna i all sin enkelhet att kalla plagget “T” och därifrån har det utvecklats till T-shirt.
Till andra världskriget inkluderade USAs marin och armé T-shirten som en basartikel i underklädesgarderoben men snart tog den steget från ett underklädesplagg till ett generellt klädesplagg. Den blev tack vare de amerikanska soldaterna ett plagg som var okej att synas i även till vardags även om man fortsatt gärna bar något annat över. Det ändrade Hollywood på! John Wayne, James Dean och Marlon Brandon tog världen med överraskning, och storm, då de bar T-shirten i olika filmer och till och med på TV. Ungdomarna tog till sig plagget och T-shirten kom att bli de tuffa ungdomarnas signum. Naturligtvis gjorde även Elvis Presley sitt för tröjans popularitet.
På 1960-talet kom tanken om att göra reklam på T-shirten; den blev en levande reklampelare. För att anpassa tröjan till olika bärare fick den nu också olika utformning med bland annat V-ringat och långärmat. Några som snart såg den ekonomiska vinningen i plagget var rockband och sportklubbar som under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet insåg att T-shirts med bandets eller klubbens namn eller slogan skulle generera både pengar och reklam. Denna intäktskälla har inte minskat i betydelse, tvärtom, och även andra företag kom att se plaggets förtjänster.
Budweiser, det amerikanska ölet, hade stora framgångar i sin marknadsföring då de som ett av de första kommersiella företagen gjorde reklam på T-shirts. Ett annat företag som låg i framkant var Disney.